Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Daras
Administrator
Dołączył: 04 Lip 2006
Posty: 483
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Chełmża / Poznań
|
Wysłany: Czw 14:13, 31 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
Jak to jest z pantografami? W jakich przypadkach jest podniesiony przedni, w jakich tylny, a kiedy oba?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
kodag
Dołączył: 07 Lip 2006
Posty: 6
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Toruń
|
Wysłany: Pią 17:38, 01 Wrz 2006 Temat postu: |
|
|
Daras napisał: | Jak to jest z pantografami? W jakich przypadkach jest podniesiony przedni, w jakich tylny, a kiedy oba? |
Wg tego co napisano na stronie [link widoczny dla zalogowanych] to właściwie wszystko jedno, który pantograf jest podniesiony, bo "Są one ze sobą połączone (nawet kiedy tylko jeden jest podniesiony, to i tak obydwa są pod napięciem)."
O ile dobrze sobie przypominam, to w przypadku oszronienia sieci trakcyjnej należy podnieść oba pantografy (pierwszy strąca szron) i zmniejszyć prędkość pociągu. No, ale to taki szczególny przypadek...
Jeśli się mylę, to mnie poprawcie ;-)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Gigabyt
Administrator przewoznicy.rail.pl
Dołączył: 03 Lip 2006
Posty: 128
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Pią 19:43, 01 Wrz 2006 Temat postu: |
|
|
kodag napisał: | O ile dobrze sobie przypominam, to w przypadku oszronienia sieci trakcyjnej należy podnieść oba pantografy (pierwszy strąca szron) i zmniejszyć prędkość pociągu. No, ale to taki szczególny przypadek...
|
No masz rację w tym przypadku. Generalnie jazda na przednim pantografie nie jest wskazana, bo w chwili połamania pantografu, fragmenty pierwszego spadną na drugi, również go uszkadzając.
Jest jedno odstępstwo od tej zasady. Jeśli jadą dwie lokomotywy to pierwsza prowadząca ma podniesiony przedni patyk, a druga maszyna tylny.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
gadzina
Dołączył: 04 Lip 2006
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Pią 20:29, 01 Wrz 2006 Temat postu: |
|
|
Cytat: | Jest jedno odstępstwo od tej zasady. Jeśli jadą dwie lokomotywy to pierwsza prowadząca ma podniesiony przedni patyk, a druga maszyna tylny. |
Tak. W pierwszej lokomotywie podnosi się przedni, ponieważ jeśli tylny by uległ uszkodzeniu i oderwał się od dachu to wpadłby prawdopodobnie do wnętrza drugiej kabiny drugiego loka raniąc lub zabijając maszynistę.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
k_rider
Fotograf kolejowy
Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 101
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Pleszew Miasto
|
Wysłany: Pią 23:05, 01 Wrz 2006 Temat postu: |
|
|
Drugi pantograf podnosi się również przy dojeżdżaniu do składu w celu połączenia go z lokiem a także przy dłuższym postoju pociągu pasażerskiego np. na stacji gdy jest załączone grzanie składu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
kodag
Dołączył: 07 Lip 2006
Posty: 6
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Toruń
|
Wysłany: Pią 23:16, 01 Wrz 2006 Temat postu: |
|
|
A czy takie połamanie/uszkodzenie pantografów to rzecz, która rzeczywiście zdarza się od czasu do czasu, czy to raczej dmuchanie na zimne i czysto teoretyczne rozważania?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
k_rider
Fotograf kolejowy
Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 101
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Pleszew Miasto
|
Wysłany: Pią 23:28, 01 Wrz 2006 Temat postu: |
|
|
Uszkodzenie pantografu może nastąpić np. w przypadku napotkania w czasie jazdy urwanego wieszaka drutu jezdnego. Owinie się taki dookoła slizgacza i kłopot gotowy.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
kodag
Dołączył: 07 Lip 2006
Posty: 6
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Toruń
|
Wysłany: Pią 23:32, 01 Wrz 2006 Temat postu: |
|
|
No to nie pytam już czy napotkanie w czasie jazdy urwanego wieszaka drutu jezdnego to częste zjawisko. :D
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
gadzina
Dołączył: 04 Lip 2006
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Pią 23:49, 01 Wrz 2006 Temat postu: |
|
|
Może nie czeste zjawisko ale zagrożeniem są złomiarze którzy dla pozyskania surowców zrobią wszystko więc lepiej dmuchać na zimne :]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
k_rider
Fotograf kolejowy
Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 101
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Pleszew Miasto
|
Wysłany: Pią 23:52, 01 Wrz 2006 Temat postu: |
|
|
kodag napisał: | No to nie pytam już czy napotkanie w czasie jazdy urwanego wieszaka drutu jezdnego to częste zjawisko. :D |
Na temat częstotliwości występowania tego zjawiska to niestety nie mogę nic napisać ze względu na małe doswiadczenie w tym temacie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
AdrianD
Administrator przewoznicy.rail.pl
Dołączył: 03 Lip 2006
Posty: 410
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: CM Poznań
|
Wysłany: Sob 11:07, 02 Wrz 2006 Temat postu: |
|
|
Pęknięcia ślizgu pantografu zdarzają się czasami, spowodowane są one nadmiernym rozgrzaniem wysłużonego materiału i wtedy następuje złamanie płozy ciernej. Jak zapewne większość z Was wie sieć trakcyjna ułożona jest w zygzak, zjawisko to ma zapobiegać nadmiernemu rozgrzaniu ślizgu w jednym miejscu. Tak, więc podczas jazdy sieć przesuwa się po płozie w prawo i lewo.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
k_rider
Fotograf kolejowy
Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 101
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Pleszew Miasto
|
Wysłany: Sob 13:06, 02 Wrz 2006 Temat postu: |
|
|
AdrianD napisał: | Jak zapewne większość z Was wie sieć trakcyjna ułożona jest w zygzak, zjawisko to ma zapobiegać nadmiernemu rozgrzaniu ślizgu w jednym miejscu. Tak, więc podczas jazdy sieć przesuwa się po płozie w prawo i lewo. |
Zygazkowanie sieci ma również na celu równomierne zużycie nakładek ślizgowych pantografu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
AdrianD
Administrator przewoznicy.rail.pl
Dołączył: 03 Lip 2006
Posty: 410
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: CM Poznań
|
Wysłany: Pią 11:26, 06 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
Gigabyt napisał: |
Jest jedno odstępstwo od tej zasady. Jeśli jadą dwie lokomotywy to pierwsza prowadząca ma podniesiony przedni patyk, a druga maszyna tylny. |
Warto dodać, że zasada ta sprzeczna jest, jeżeli loki spięte są kablami sterowania ukrotnionego. Wówczas w pierwszym loku podnosimy pierwszy patyk i w drugim (bez załogi) również podnosi się przedni patyk.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
EU07-457
Moderator
Dołączył: 11 Wrz 2006
Posty: 97
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Pią 15:14, 06 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
AdrianD napisał: | Pęknięcia ślizgu pantografu zdarzają się czasami, spowodowane są one nadmiernym rozgrzaniem wysłużonego materiału i wtedy następuje złamanie płozy ciernej. |
Dodam, że nakładka miedziana w nowym ślizgu (przy pantografie AKP-4E, czyli tym "tradycyjnym") ma grubość 6 mm - minimalna dopuszczalna grubość wynosi 2,5 mm (u nas na PO przy grubości poniżej 3,0 mm ślizg jest wymieniany).
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
maszynista_50
Dołączył: 04 Lut 2007
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 13:20, 11 Lut 2007 Temat postu: |
|
|
AdrianD napisał: | Pęknięcia ślizgu pantografu zdarzają się czasami, spowodowane są one nadmiernym rozgrzaniem wysłużonego materiału i wtedy następuje złamanie płozy ciernej. Jak zapewne większość z Was wie sieć trakcyjna ułożona jest w zygzak, zjawisko to ma zapobiegać nadmiernemu rozgrzaniu ślizgu w jednym miejscu. Tak, więc podczas jazdy sieć przesuwa się po płozie w prawo i lewo. |
Kolego nie przesadzaj....po to są regularne przeglądy aby nie dopuścić do nadmiernego zużycia okładzin miedzianych na ślizgaczach ponad ustalone normy.
Zła współpraca pantografu z drutem jezdnym ma miejsce zazwyczaj w okresie zimy kiedy smar w przegubach "sztywnieje" i pantograf nie podąża za siecią. Na powierzchni okładzin miedzianych tworzą się skropliny co jeszcze bardziej pogarsza współpracę z siecią. Szron na sieci to przypadek w którycm jazdę należy kontynuować na wszystkich pantografach z ograniczoną prędkością.
Podczas siarczystych mrozów wskazane jest średnio co pół godziny zmieniać pantografy aby nie dopuścić do całkowitego unieruchomienia pantografu w pozycji opuszczony/podniesiony lub pośredniej.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|