kulikowski
Dołączył: 20 Lip 2007
Posty: 70
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 18:25, 05 Mar 2009 Temat postu: [Rosja] Rosyjskie elektryczne zespoły trakcyjne |
|
|
Cytat: |
Rosyjskie elektryczne zespoły trakcyjne
Autor: Ryszard Piech
Koleje rosyjskie są w naszym kraju nadal bardzo mało znane, przez co wydają się niezmiernie egzotyczne. Całego kolorytu dodaje fakt, że kursujący tam tabor w postaci ezt. występuje jedynie na szerokim torze, stąd w Polsce i innych krajach europy centralnej z normalnym rozstawem szyn jest on raczej niespotykany. Dlatego warto przybliżyć, jakie pojazdy znajdują się obecnie w ofercie zakładów produkujących ezt. w Rosji.
Wiodącym zakładem produkującym ezt. w Rosji jest Демиховскиймашиностроительныйзавод(ДМЗ), czyli Demichowskij maszinostroitelnij zawod (DMZ). Zakład zlokalizowany niedaleko Moskwy został założony w 1935 roku, by za czasów ZSRR stać się wiodącym zakładem produkującym ezt. na potrzeby sieci szerokotorowej. Nawet we współczesnej Rosji zakład odpowiada za produkcję 80% składów tego typu. W nowych realiach gospodarczych został on przejęty przez koncern ТРАНСМАШХОЛДИНГ, czyli Transmaszholding. Zakład opracował 17 typów pociągów i wyprodukował przeszło 3000 wagonów kursujących po całej Rosji. W 2007 roku dostarczono łącznie 630 wagonów do ezt. typów ED4M, ED9M i ED9MK. Zakład zatrudnia prawie 4000 pracowników.
ED4M
Skład ED4M. Fot. Transmaszholding
Składy serii ED4M zostały wprowadzone do produkcji seryjnej w 1997 roku. Model ten zasilany jest z sieci napowietrznej o napięciu 3 kV prądu stałego. Na pociąg składają się końcowe wagony sterownicze, środkowe silnikowe oraz środkowe doczepne. Pociągi są tworzone według potrzeby z odpowiednich wagonów, gdzie minimalny skład musi mieć 4 wagony (dwa sterownicze i 2 silnikowe. Typowy dla Rosji skład ma 10 wagonów, z czego dwa sterownicze, 4 lub 5 silnikowych oraz 4 lub trzy doczepne. Skład taki ma przeszło 220 metrów długości oraz może przewieźć przeszło 1000 pasażerów. Wygląd zewnętrzny jest typowy dla konstrukcji rosyjskich z zastosowaniem blach ryflowanych oraz skrajnych przedsionkach wejściowych z drzwiami dwuskrzydłowymi. Charakterystyczny wygląd nadaje kształt czoła pociągu. Oprócz tego pociąg posiada pokładowy system diagnostyczny, w środku zastosowano odporne na ogień tworzywa sztuczne, elektroniczne tablice kierunkowe oraz głosowy system zapowiedzi przystanków. We wnętrzu siedzenia ustawiono w układzie 3+3, co z racji dużej szerokości niweluje tą niedogodność.
ED4M podstawowe dane techniczne
Rozstaw kół 1520 mm
Napięcie 3 kV DC
Bazowa długość zespołu/ ilość wagonów 220,67 m / 10
Możliwe ilości wagonów 4, 6,8,9,11
Długość wagonu skrajnego / środkowego 22,06 / 22,06
Szerokość 3522 m
Wysokość b/d
Wysokość podłogi 1250 mm
Ilość miejsc siedzących 1070
Maksymalna moc 4,7 MW
Prędkość maksymalna 130 km/h
Nacisk na oś 21 t
ED4MK
Skład ED4MK. Fot. Transmaszholding
W 1999 roku rozpoczęto produkcję składów ED4 MKM, które w stosunku do pierwowzoru zostały przebudowane w celu zwiększenia komfortu podróżowania. Od strony technicznej pociąg pozostał bez zmian, jednak wnętrze przeszło prawdziwą transformację. Znajdują się tam trzy klasy, gdzie pierwsza ma układ siedzeń 2+2, druga ma układ siedzeń 2+3 natomiast trzecia 3+3. W podstawowym układzie skład ma pięć wagonów klasy pierwszej, trzy drugiej oraz dwa trzeciej, jednak ostateczny układ wnętrza zależy od zamawiającego. Toalety są zabudowane jedynie w wagonach bez napędu, jednak w przeciwieństwie do poprzednika są one typu zamkniętego.
ED4MK podstawowe dane techniczne
Rozstaw kół 1520 mm
Napięcie 3 kV DC
Bazowa długość zespołu/ ilość wagonów 220,67 m / 10
Możliwe ilości wagonów 4, 6,8,9,11
Długość wagonu skrajnego / środkowego 22,06 / 22,06
Szerokość 3522 m
Wysokość b/d
Wysokość podłogi 1250 mm
Ilość miejsc siedzących 638
Maksymalna moc 4,7 MW
Prędkość maksymalna 130 km/h
Nacisk na oś 21 t
ED4E
Skład ED4E. Fot. Transmaszholding
Na bazie składów ED4M postanowiono zbudować model ED4E-0001, który miał dawać oszczędności w zużywanej energii elektrycznej. Zarówno wygląd zewnętrzny jak i parametry trakcyjne pozostały tożsame z serią ED4M, jednak w ED4E zastosowano szereg zmian, których opis producent podał dosyć lakonicznie. Największą zmianą ma być zastosowanie nowych silników TED 4-U1, które w przeciwieństwie do ED4M mogą być przełączane w układy szeregowe i równoległe. Dzięki temu ma zostać osiągnięte zmniejszenie zużycia energii o 16-24% w stosunku do poprzednich modeli. Jednak opis ten jest dosyć niejasny i niewiadomo, czy ED4E ma rozruch oporowy i jedynie wprowadzono przełączanie na szeregowe i równoległe, co kraje takie jak Polska wprowadzały już w latach 1970-tych.
ED9M
Skład ED9M. Fot. Transmaszholding
Odpowiednikiem składów ED4M dla zasilania napięciem przemiennym 25 kV 50 Hz stały się składy ED9M. Oprócz innego systemu zasilania, który wymusił zabudowanie transformatora zmniejszeniu uległa moc oraz ogólna pojemność w stosunku do wersji na prąd stały. Jednak tutaj dodano możliwość hamowania elektrodynamicznego, co zmniejszyło koszty użytkowania.
ED9M podstawowe dane techniczne
Rozstaw kół 1520 mm
Napięcie 25 kV 50 Hz AC
Bazowa długość zespołu/ ilość wagonów 220,67 m / 10
Możliwe ilości wagonów 4, 6,8,9,11
Długość wagonu skrajnego / środkowego 22,06 / 22,06
Szerokość 3522 m
Wysokość b/d
Wysokość podłogi 1250 mm
Ilość miejsc siedzących 1020
Maksymalna moc 4,4 MW
Prędkość maksymalna 130 km/h
Nacisk na oś 21 t
ED9MK
Skład ED9MK. Fot. Transmaszholding
Również w przypadku składów na prąd przemienny powstała wersja komfortowa pociągu, która ponownie odpowiada w większości rozwiązań składów ED4MK. Jednak tutaj w podstawowym układzie występują 4 wagony klasy pierwszej, cztery klasy drugiej raz 2 trzeciej, oczywiście ostateczny kształt układ jest efektem indywidualnych zamówień.
ED9E
Próby stworzenia bardziej ekonomicznego pociągu doprowadziły do powstania prototypu ED9E. Tutaj zdecydowano się zabudować nowe elektroniczne przekształtniki trakcyjne z możliwością hamowania rekuperacyjnego. Dodatkowe oszczędności ma przynieść zmniejszona do trzech ilość wagonów silnikowych. Skład jest również krótszy o jeden wagon.
ED9E podstawowe dane techniczne
Rozstaw kół 1520 mm
Napięcie 25 kV 50 Hz AC
Bazowa długość zespołu/ ilość wagonów 203,4 m / 9
Możliwe ilości wagonów 4, 6,8,10,11
Długość wagonu skrajnego / środkowego 22,06 / 22,06
Szerokość 3522 m
Wysokość b/d
Wysokość podłogi 1250 mm
Ilość miejsc siedzących 1020
Maksymalna moc 3,52 MW
Prędkość maksymalna 130 km/h
Nacisk na oś 21 t
ED4MKM
Skład ED4MKM. Fot. Transmaszholding
Skład ED4MKM stanowisko pomocnika maszynisty. Fot. Transmaszholding
Skład ED4MKM stanowisko maszynisty. Fot. Transmaszholding
Skład ED4MKM przedział klasy 1. Fot. Transmaszholding
Skład ED4MKM przedział klasy 2. Fot. Transmaszholding
Skład ED4MKM przedział klasy 3. Fot. Transmaszholding
Wraz z upływem lat przyszła kolejna pora na dokonanie unowocześnień w oferowanej gamie produktów. Efektem tego zapotrzebowania stał się skład ED4MKM, który wnosi całkowicie nowe podejście do stylistyki pojazdów kolejowych w Rosji. Składy te otrzymały nowoczesną ścianę czołową oraz po raz pierwszy poszycie boczne bez ryfli. To w połączeniu z zastosowaniem drzwi odskokowo –przesuwnych dało nadzwyczaj pozytywne efekty stylistyczne oraz zmniejszyło szerokość zewnętrzną bez zmniejszania wewnętrznej. Warte odnotowania jest rezygnacja ze stopni, co oznacza, że składy te mogą obsługiwać jedynie wysokie perony. Od strony technicznej składy te mają unowocześniony układ napędowy z możliwością rekuperacji energii podczas hamowania. We wnętrzu zastosowano trzy klasy wzorem ED4MK, jednak maksymalna ilość miejsc siedzących spadła do 416. Jest to efektem zastosowania siedzeń w układzie 1+2 dla klasy pierwszej, 2+2 dla drugiej oraz 2+3 dla trzeciej. Wnętrze dodatkowo zyskało klimatyzację oraz wewnętrzny i zewnętrzny system monitoringu.
ED4MKM podstawowe dane techniczne
Rozstaw kół 1520 mm
Napięcie 3 kV DC
Bazowa długość zespołu/ ilość wagonów 220,60 m / 10
Możliwe ilości wagonów 4, 6,8,9,11,12
Długość wagonu skrajnego / środkowego 22,06 / 22,06
Szerokość 3480 m
Wysokość b/d
Wysokość podłogi 1250 mm
Ilość miejsc siedzących 416
Maksymalna moc 4,7 MW
Prędkość maksymalna 130 km/h
Nacisk na oś 21 t
ED4MKM-AERO
Skład ED4MKM-AERO. Fot. Transmaszholding
Skład ED4MKM-AERO. Fot. Transmaszholding
Specyficzną odmianą składów ED4MKM stała się wersja AERO, która została zamówiona specjalnie dla obsługi szybkich pociągów łączących Moskwę (stacja Biełoruskaja) z lotniskiem Szeremietiewo. Pierwszy pociąg został dostarczony w kwietniu 2008 roku, a całe zamówienie obejmuje 7 zespołów. Składy w wersji AERO mają jedynie 8 wagonów. We wnętrzu ponownie znajdują się trzy klasy, z takim samym układem jak w ED4MKM, jednak zastosowane siedzenia są bardziej komfortowe. Dodatkowo przedziały wyposażono w przestrzeń na większy bagaż, typowy w przypadku podróży z i na lotnisko. W składzie znajduje się również wagon bagażowy, gdzie przewożone są bagaże pasażerów samolotów, które zostały wcześniej nadane na stacji kolejowej. Prędkość maksymalna została zmniejszona do 120 km/h. Dodatkowo przejścia międzywagonowe dostarczyła firma Hübner, co zapewnia większą dzwiękoszczelność. Oprócz tego jedno WC w składzie zostało przystosowane do obsługi osób na wózkach inwalidzkich, a każdy pozostały wagon posiada standardowe WC.
ED4MKM podstawowe dane techniczne
Rozstaw kół 1520 mm
Napięcie 3 kV DC
Bazowa długość zespołu/ ilość wagonów 176,48 m /8
Możliwe ilości wagonów 4, 6,9,10,11,12
Długość wagonu skrajnego / środkowego 22,06 / 22,06
Szerokość 3480 m
Wysokość b/d
Wysokość podłogi 1250 mm
Ilość miejsc siedzących 294
Maksymalna moc 3,76 MW
Prędkość maksymalna 120 km/h
Nacisk na oś 21 t
ED6
Skład ED6. Fot. Transmaszholding
W 2000 roku wyprodukowano koncepcyjny skład ED6 mający na celu zaoferowanie pojazdu z silnikami asynchronicznymi prądu przemiennego. Skład został zbudowany na bazie pudeł starszej generacji, jeszcze z ryflami i był przystosowany do zasilania z sieci napowietrznej prądu stałego 3 kV. W pociągu tym testowano wiele nowych rozwiązań mających dać pojazd znacznie tańszy w eksploatacji. Pociąg występuje w ofercie producenta jako skład regionalny o prędkości maksymalnej 160 km/h oraz aglomeracyjnej o prędkości 130 km/h. Dodatkowo skład regionalny ma 10 wagonów, z czego 3 silnikowe, natomiast aglomeracyjny ma 11 wagonów, z czego 5 silnikowych.
ED6 podstawowe dane techniczne
Wersja Regionalna Aglomeracyjna
Rozstaw kół 1520 mm 1520 mm
Napięcie 3 kV DC 3 kV DC
Bazowa długość zespołu/ ilość wagonów 220,6 m /10 242,7 m / 11
Możliwe ilości wagonów 3,4,5,6,7,8,9,10 3,4,5,6,7,8,9,10
Długość wagonu skrajnego / środkowego 22,06 / 22,06 22,06 / 22,06
Szerokość 3522 m 3522 m
Wysokość b/b b/d
Wysokość podłogi 1250 mm 1250 mm
Ilość miejsc siedzących 640 1092
Maksymalna moc b/d b/d
Prędkość maksymalna 160 km/h 130 km/h
Nacisk na oś b/d b/d
ED12 D
W ofercie producenta znajduje się również skład dwunapięciowy (3 kV DC oraz 25 kV 50 Hz AC). Pociąg ten technicznie miałby bazować na składach ED9E oraz ED4MKM. Dzięki zastosowaniu tyrystorowego rozruchu pociąg miałby cechować się dużą ekonomiką. Skład miałby 4 wagony silnikowe, 4 doczepne i dwa skrajne sterownicze. Według podanych parametrów drzwi wejściowe miały być węższe, najprawdopodobniej jednoskrzydłowe.
ED12D podstawowe dane techniczne
Rozstaw kół 1520 mm
Napięcie 3 kV DC i 25 kV 50 Hz
Bazowa długość zespołu/ ilość wagonów 220,6 m /10
Możliwe ilości wagonów 4,6,8,10,12,14,16
Długość wagonu skrajnego / środkowego 22,06 / 22,06
Szerokość 3522 m
Wysokość b/d
Wysokość podłogi 1250 mm
Ilość miejsc siedzących 840
Maksymalna moc 3,6 MW
Prędkość maksymalna 120 km/h
Nacisk na oś b/d
DDB1
Skład DDB1. Fot. Transmaszholding
W 1998 roku powstała bardzo ciekawa koncepcja stworzenia tanim sumptem spalinowych składów pasażerskich. Pociąg oznaczony jako DDB1 składał się z dwóch sekcji lokomotyw 2M62U, między które wstawiono 10 nowych wagonów bazujących na stosowanych w seriach ED4M, przez które przeciągnięto odpowiednie kable sterowania wielokrotnego. W ten sposób utworzono spalinowy zespół trakcyjny, tani w budowie, choć bardzo kosztowny w eksploatacji. Odbiorcą tych pojazdów były koleje białoruskie BŽD, obecnie BCz.
DDB1 podstawowe dane techniczne
Rozstaw kół 1520 mm
Trakcja spalinowa
Bazowa długość zespołu/ ilość wagonów 255,36 m /12
Możliwe ilości wagonów dowolna
Długość głowicy napędowej /wagonu środkowego 17,4 / 22,05
Szerokość 3522 m
Wysokość 4650 mm
Wysokość podłogi 1250 mm
Ilość miejsc siedzących b/d
Maksymalna moc 1,472 MW
Prędkość maksymalna 100 km/h
Nacisk na oś 21,5 t
ED1
Skład ED1. Fot. Transmaszholding
Podobną do omawianej wcześniej koncepcję zastosowano dla czterech zespołów trakcyjnych ED1. Za jednostki trakcyjne posłużyły lokomotywy serii WŁ80S zmodernizowane przez NEVZ, pomiędzy które wstawiono specjalnie wyprodukowane wagony środkowe, bazujące na tych ze składów serii ED9. Ilość wagonów w składzie wynosi 10, z czego dwa skrajne są wyposażone w toalety.
ED1 podstawowe dane techniczne
Rozstaw kół 1520 mm
Napięcie 25kV 50 Hz AC
Bazowa długość zespołu/ ilość wagonów 252,98 /12
Możliwe ilości wagonów dowolna
Długość głowicy napędowej /wagonu środkowego 16,24 / 22,05
Szerokość 3522 m
Wysokość 5,1 m
Wysokość podłogi 1250 mm
Ilość miejsc siedzących 1148
Maksymalna moc 6,52 MW
Prędkość maksymalna 110 km/h
Nacisk na oś b/d
Patrząc na cechy produkowanego w Rosji taboru nie sposób odnieść wrażenia, że kraj ten zmiany systemowe przechodzi jeszcze ciężej, niż Polska. Znane z Polski rozwiązania do Rosji docierały o 5-10 lat później, stąd przed tamtejszym przemysłem jest jeszcze długa droga. Jednak mimo tego widać pozytywne objawy jak chociażby wdrożenie do produkcji składów ED4MKM, a już tym bardziej w wersji AERO.
|
Źródło: Inforail, 2009-02-10
Post został pochwalony 0 razy
|
|