piechocinski
Dołączył: 06 Paź 2006
Posty: 27
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: iwiczna
|
Wysłany: Wto 16:20, 30 Sty 2007 Temat postu: jak to zrobili Niemcy |
|
|
Jak to zrobili Niemcy...Prezes DB o restrukturyzacji kolei..
Harmut Mehdorn: Myśmy chętnie tu przyjechali, aby przedstawić Państwu
koncepcję prywatyzacji kolei. Możemy Państwu przedstawić w jaki sposób u
nas się odbywa. Ja wcale nie mówię, że ten nasz model prywatyzacji i
przekształcenia jest idealny. Uważam, że każda kolej powinna iść własną
drogą i znaleźć najlepsze rozwiązania dla niej samej. Natomiast ta droga,
którą myśmy wybrali jest to droga, która przyniosła sukces. Po
zjednoczeniu obu państw niemieckich mieliśmy dwa podmioty kolejowe –
Deustche Reichsbahn, czyli dawna kolej NRD i Deutsche Bundesbahn czyli
koleje dawnej Republiki Federalnej Niemiec. Obie te koleje łącznie
przynosiły straty w wysokości 12 miliardów marek. Miały bardzo złą
wydajność, spadał udział na rynku obu kolei. No i w zasadzie nikt nie był
zadowolony. Politycy ,kolejarze a przede wszystkim klienci, nikt nie był
zadowolony z niemieckich kolei. To spowodowało, że w parlamencie i w
rządzie niemieckim stworzono taki projekt przekształcenia kolei którego
celem jest podniesienie efektywności i jej sprywatyzowanie . Rząd niemiecki
po prywatyzacji Lufthansy, Deutsche Telecom i Deutsche Post uruchomił
wieloletni proces prywatyzacji ostatniego przedsiębiorstwa państwowego,
które się zajmuje infrastrukturą .Nie byłoby to możliwe bez szerokiego
politycznego porozumienia głównych sił parlamentarnych ,proces uruchomił
rząd socjaldemokratów i zielonych przy politycznej akceptacji chadeków i
liberałów. Realizuje jego kolejny etap rząd Wielkiej Koalicji.
Zawarto także wielkie społeczne porozumienie i uzyskano akceptację i
poparcie związków kolejowych. Osiągnięto więc kluczowy warunek dla
skutecznego przeprowadzenia reformy. Przyzwolenie społeczne ,wsparcie
polityczne dla oddzielenia polityki od funkcjonowania firmy ,oddłużenie
kolei i zabezpieczenie środków na modernizację i rozwój . Połączenie dwóch
kolei – wschodnioniemieckiej i zachodnioniemieckiej w jedną kolej,
całkowite oddłużenie obydwu kolei, wielki pakiet socjalny realizowany ze
środków publicznych. Tą część państwo wzięło na siebie. I to doprowadziło
do tego, że zarówno przewozy towarowe, jak również przewozy pasażerskie
dalekobieżne mogą funkcjonować bez jakiejkolwiek subwencji ze strony
państwa. Państwo poprzez regulację pilnuje tylko funkcjonowania tych części
rynku kolejowego. Przewozy pasażerskie regionalne; tu kompetencja leży po
stronie krajów związkowych i one decydują jak te przewozy kształtować.
Państwo przekazało kompetencje ze strony centrali państwa do krajów
związkowych. I pewna kwota pieniędzy z budżetu państwa została przeznaczona
na organizację tych przewozów. Za pomocą tych pieniędzy kraje związkowe
decydują jak je wydać i kupują usługi przewozowe, u nas, czyli w Deutsche
Bahn, lub u innych przewoźników. Należy przy tym zwrócić uwagę, że ten
system w przypadku przewozów towarowych finansuje się sam, natomiast jeżeli
chodzi o przewozy pasażerskie regionalne, to nie może sam funkcjonować.
Przewozy regionalne muszą być subwencjonowane bo realizują zadania
publiczne w transporcie. Nasza kolej po reformie funkcjonuje w ramach
jednego zintegrowanego przedsiębiorstwa. Przewozy ,infrastruktura,
logistyka razem .Do tego równolegle kilkanaście tysięcy samochodów
ciężarowych na wyposażeniu DB tak aby tworzyć sprawne łańcuchy transportowe
i kilka tysięcy firm transportu drogowego samochodowego przewozu osób
pracujące z nami w ścisłej kooperacji także w rozkładzie jazdy zasilające
potoki kolejowych pasażerów.
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|