k_rider
Fotograf kolejowy
Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 101
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Pleszew Miasto
|
Wysłany: Wto 23:16, 13 Mar 2007 Temat postu: Potrzeba więcej wagonów |
|
|
[link widoczny dla zalogowanych] napisał: |
Mimo że już w styczniu przewozy wyniosły 12 mln t i były większe w stosunku do poprzedniego roku o blisko 14 procent, trudno prognozować, czy cały rok będzie równie dobry. Przewoźnicy kolejowi bez nowych inwestycji i lepszej organizacji nie wykorzystają jednak zwiększonego popytu.
Zapotrzebowanie na przewozy kolejowe bije wszelkie rekordy. PKP Cargo, największy przewoźnik mający około 80 procent rynku, w dwóch pierwszych miesiącach tego roku przetransportował 1,6 mln t ponad plan.
Rosną też obroty prywatnych kolei, które na koniec ubiegłego roku zdobyły 17 procent rynku. Jednak klienci kolei nie są zadowoleni z jakości przewozów po torach, narzekając na opóźnienia. Są one spowodowane brakiem wagonów, który pojawił się już pod koniec zeszłego roku i nadal się utrzymuje. - Jeszcze gorzej będzie, gdy na dobre ruszą budowy - przewiduje prezes Lafarge Kruszywa Janusz Olejnik. Nie starcza wagonów, bo są one powoli rozładowywane i z opóźnieniem trafiają pod załadunek. - Dlatego PKP nie dotrzymują harmonogramu przewozów - mówi przedstawiciel Lafarge. Dodaje też, że niezbędna jest budowa punktów odbioru ładunków i koordynacja przewozów, bo transporty kruszyw do małych stacji często blokują wiele pociągów. - Doszło do tego podczas budowy autostrady pod Strykowem, gdzie nadjechało w tym samym czasie sześć pociągów, a rozładować można było tylko 1,5 na dobę. Pociągi te kompletnie zablokowały stację - wyjaśnia Olejnik. - Powołana w ubiegłym roku komisja rządowa do usprawnienia ruchu kolejowego powinna wreszcie zacząć koordynować przewozy i usprawnić przeładunki - dodaje.
Prywatni przewoźnicy radzą sobie z brakiem wagonów, leasingując je w Niemczech. - Choć nawet na Zachodzie jest za mało specjalistycznych wagonów, typowe węglarki są za Odrą łatwo dostępne - zauważa Jacek Kowalski z CTL Rail GmbH. - Potrzebujemy też więcej platform do przewozów kontenerów - wylicza prezes zarządu PCC Rail Mieczysław Olender.
Olejnik uważa, że prywatni przewoźnicy, mimo iż dają sobie radę ze zbyt małą ilością sprzętu, nie uzdrowią przewozów kolejowych. - Wciąż bowiem mają kłopoty z dostępem do torów zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe - mówi. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|